.
Match Learner - Liczby i Ilości
Gra składa się z 48 płytek z liczbami oraz ilościami od 1 do 12. Każda z liczb występuje na czterech płytkach w różnych odsłonach: jako sama liczba, działanie, którego jest wynikiem, odpowiadająca jej ilość kształtów oraz taka sama przedmiotów.
Gra składa się z 48 płytek z liczbami oraz ilościami od 1 do 12. Każda z liczb występuje na czterech płytkach w różnych odsłonach: jako sama liczba, działanie, którego jest wynikiem, odpowiadająca jej ilość kształtów oraz taka sama przedmiotów.
Dobieranie pasujących płytek będzie doskonałą okazją do zapoznanie dziecka z liczbami, ich dodawaniem, szeregowaniem czy innymi podstawowymi operacjami. Komplet stanowią dwie, trzy lub cztery płytki np. wszystkie płytki, które dają odpowiedź 5 pasują do siebie. Rozpoczynając zabawę można wybrać tylko kilka kompletów, np. z liczbami od 1 do 3.
Ilość graczy: 1-6 osób
Liczby i Ilości można połączyć z Kształty i Kolory. Daje to możliwość stworzenia wielu ciekawych zabaw. Oto kilka propozycji:
- Dobieraj płytki w grupy dwóch, trzech lub czterech. Płytki powinny być dopasowane odpowiednio do ich kształtów, kolorów, liczby i ilości. Przykładowo: Czy możesz znaleźć dwie płytki z kształtem serca? Czy możesz znaleźć trzy płytki o kształcie domku? Czy możesz znaleźć cztery płytki z wartością pięć?
- Zapytaj dziecko czy może znaleźć jeden kwadrat, trójkąt i koło, lub czy może wybrać dwie gwiazdki, itd…
- Zapytaj dziecko ile płytek z kolorem żółtym potrafi znaleźć lub jakie kolory widzi na żaglach łódek?
- Ułóż liczby po kolei. Nazwij głośno każdą z liczb “jeden, dwa, trzy…” Czy możesz znaleźć cyfrę 4? Cyfra nr 2 jest pomarańczowa, czy możesz znaleźć cyfrę 2?
- Czy możesz znaleźć płytkę z pięcioma przedmiotami? Jak dużo marchewek ma króliczek? Czy możesz znaleźć dwie płytki, które sumują się do 9 (np.6 i 3)?
- Czy możesz ułożyć kwadraty od największego do najmniejszego? Które kółko jest najmniejsze? Który trójkąt jest największy? Która gwiazdka jest średnia (nie największa i nie najmniejsza).
- Wybierz kilka płytek i opisz to co widzisz. Jakiego kształtu jest piłka? Kto może grać w piłkę? Gdzie chodzi się grać w piłkę?
- Wybierz płytkę i zaśpiewaj piosenkę o tym co widzisz. Na przykład wybierając płytkę z gwiazdką zaśpiewaj piosenkę:
Mrugaj mrugaj, gwiazdko, nam,
Wiedzieć chcę, skąd jesteś tam!
W górze ponad światem lśnisz,
Niby diament w niebie tkwisz.
Mrugaj mrugaj, gwiazdko, nam,
Wiedzieć chcę, skąd jesteś tam!
- Wybierz kilka płytek i opowiedz swoją historię. Jeśli w zabawie bierze udział kilkoro dzieci, mogą tworzyć historię razem wybierając płytki po kolei i dopowiadając ciąg dalszy historii.
- Policz boki w figurach geometrycznych. Ile boków ma trójkąt? Czy możesz policzyć boki kwadratu?
- Wybierz kilka płytek. Odwróć je obrazkiem do dołu i wymieszaj. Graj dobierając je w pary.
- Pracuj z pojęciami i ich przeciwieństwami. Niedźwiedź śpi - jakie jest przeciwieństwo snu? Jak myślisz, czy na zewnątrz jaskini niedźwiedzia jest zimno czy ciepło? A jak jest w środku?
- Pracuj z przyimkami. Które torty są na najwyższej półce? Które są na środkowej? Czy cukiernik stoi przed czy za ciastkami?
- Gdy w zabawie bierze udział kilkoro dzieci, rozdajesz jedną płytkę każdemu dziecku. Następnie dzieci powinny porównać swojej płytki z płytkami kolegów, jeśli obrazki na płytkach pasują do siebie dzieci tworzą parę.